Faner

18 september 2012

Prøv Szoter - når noget skal fremhæves eller markeres



Szoter - aner ikke hvordan det udtales - er et nyttigt, nemt og gratis onlineværktøj, som du kan bruge til at fremhæve og kommentere udvalgte elementer på et billede eller screenshot. På billederne herover - som er et foto af et skærmbillede fra en DR-side, har jeg f.eks. indsat en ramme, pile, tegnede markeringer og tekst for at fremhæve bestemte billedudsnit og derefter har jeg gemt de markerede billeder på min computer.
Laver du selv undervisningsmaterialer eller vejledninger/manualer kan du med dette værktøj nemt få dem til at se helt professionelle ud ved at indsætte billeder med markeringer og tekst som tydeligt fremhæver det mest væsentlige. Og endnu bedre... dine elever kan bruge værktøjet til det samme når de skal lave præsentationer/opgaver.
Værktøjets brugerflade
Sådan bruges værktøjet:
  1. Tryk på knappen Launch the Szoter online på websitet forside
  2. Vælg derefter om du vil hente et gemt billede fra dit drev, om du vil tage et screenshot f.eks. af en webside eller et program du bruger og gerne vil vise noget fra.... eller om du vil uploade et billede fra nettet vha. en url-adresse.
  3. Placér derefter billedet i værktøjets ramme og indsæt f.eks. pile, rammer eller tekst vha. menuen i skærmens venstre side. (Obs! Du kan også tegne ovenpå billedet).
  4. Vælg farver til dine markeringer i menuen til højre.
  5. Når du er færdig med dine markeringer kan du gemme billedet med markeringer på computeren eller et eksternt medie. Du kan også dele dit billede med andre som et link eller kopiere billedets html-kode og embedde det på en hjemmeside eller blog (brug ikonerne øverst i højre hjørne af brugerfladen).
Der findes et hav af lignende værktøjer på nettet, men Szoter er nok det mest brugervenlige jeg er stødt på. Her kan både de yngre elever og de absolut ikke-computermindede lege med.

Du finder værktøjet her.

04 september 2012

Incredibox - Mix et herrekor

Med onlineværktøjet Incredibox kan man mixe sit eget herrekor ved at trække små farvede ikoner op på animerede "dudes". Hvert af de farvede ikoner repræsenterer en lyd og lydene kan sammensættes på utallige måder.
Når man har fundet en kombination man er tilfreds med, er det muligt at dele sin komposition med andre ved først at lave en optagelse på mindst 10 loops (tryk på det grå ikon med den runde cirkel, for at starte optagelsen).
Når optagelsen er færdig trykker man på "Share". Herefter skal man skrive sit kunstnernavn, en titel på værket og en dedikation og trykke på "Ok".

Sidste trin er at vælge om man vil dele sin komposition som et link - tryk her og hør et eksempel - på en webside, via e-mail eller Facebook. Snart vil det også blive muligt at embedde sin kompostion på blog/hjemmeside.

Prøv værktøjet her.
Det er ret sjovt!

01 september 2012

Drivhuskrukker - Sjov idé til naturteknik-timerne

En glaskrukke, våd køkkenrulle og forskellige plantefrø og kerner... og I har jeres egne drivhuse... uden jord overalt!  Idéen og  billederne er lånt på bloggen Crumbbums, som også indeholder DIY's til andre sjove projekter bl.a til leg med vand og is.

Optiske illusioner ER bare sjove!

I dag faldt jeg tilfældigt over bloggen Mighty Optical Illusions, som indeholder en spændende kæmpesamling af alverdens optiske illusioner, som f.eks. disse herlige billeder skabt af fotografen Ray Massey:

Pencil Pot

Castle

Running hands
Mighty Optical Illusions er et sandt skatkammer af billeder, som leger med vores hjerneceller - Gå selv på opdagelse i samlingen her.

Google Art Project - Brug kunstværker i din undervisning.... på den lovlige måde


Google Art Project
 Statens Museum for Kunst deltager sammen med 150 andre udstillingssteder fra 40 forskellige lande i The Google Art Project, som er et webbaseret, digitalt verdensmuseum, der giver os fri adgang til at benytte over 30.000 kunstværker (i høj opløsning) helt lovligt.
SMK stiller 158 værker til rådighed via projektet og forklarer i denne artikel, hvordan du må bruge værkerne i din undervisning samtidig med at du (nemt) overholder reglerne om korrekt kildeangivelse.
Kunstværkerne er nemlig gjort tilgængelige for alle under Creative Commons-licensen CC by 3.0.

På bloggen IT-didaktisk.dk har Peter Leth skrevet artiklen Skolens museum for kunst, som kommer med en masse spændende bud på hvordan du kan lave undervisning om og med disse fantastiske kunstværker.