Faner

18 februar 2011

SMARTboard-tip #2 - Sådan kan du lave en sorteringsopgave til SMARTboardet


I dette Smartboard-tip har jeg lavet en lille video-guide til hvordan du nemt kan lave en simpel sorteringsopgave i programmet SMART Notebook, som er det software der følger med til en SMARTboard-tavle.
I video-eksemplet forestiller jeg mig at opgaven skal handle om at matche ord og farver - en række forskellige ord skal sorteres efter deres farve ved at ordene skal trækkes op i hhv. grøn eller rød cirkel alt efter hvilken farve genstanden har. De ord som ikke hører til i hverken rød eller grøn cirkel skal smides i skraldespanden. Opgavens indhold og grafik kan selvfølgelig varieres helt efter ønske. Videoens formål er at vise:
  • hvordan du indsætter objekter (f.eks. figurer, billeder og tekst)
  • hvordan du flytter objekter fremad eller bagud, så de ikke utilsigtet kommer til at dække hinanden
  • hvordan du låser objekter fast på skærmbilledet, hvis de ikke skal være flytbare
  • hvordan du gør objekter flytbare uden at de f.eks. kan ændres i størrelse, roteres eller blive slettet ved en fejl, når eleverne skal flytte rundt med dem.
Klik på billedet for at se videoen, eller klik her.
OBS! Af en eller anden teknisk årsag jeg endnu ikke har regnet ud, er lyden blevet ret svag på videoen, i hvert fald når jeg afspiller den fra min egen computer - så måske skal du lige skrue lidt op for volumen for at høre mig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar