Faner

11 juli 2013

Skolepiloten - Klassens interaktive værktøjskasse - Ny Smartboard-aktivitet fra Skolestuen

Mange af jer der bruger IWB-tavler i undervisningslokalerne kender sikkert det med at alting går lidt hurtigt og når timen slutter er den rene tavle forvandlet til ét stort rod af skrift, billeder og kruseduller.
Selvom tavleindholdet kan gemmes, og evt. renses lidt ud i, så det egner sig bedre til udskrivning, så risikerer man stadig at de vigtigste noter går tabt eller gemmer sig lidt for godt i rodet.
Det kunne f.eks. være lektierne til på tirsdag, vigtige afleveringsdatoer, et afstemningsresultat, en huskeliste, gruppefordelingen i et emneforløb eller andet som klassen har brug for at huske.
Men sådan behøver det ikke at være... fordi...

Mød Skolepiloten!

For at gøre hverdagen nemmere og forhåbentlig meget mere overskuelig for både elever og jer der underviser, har jeg udviklet en interaktiv værktøjskasse til Smartboardet - fyldt med færdige skabeloner til at holde styr på alle de forskellige daglige rutiner, praktiske gøremål og gentagne aktiviteter jeg kunne komme i tanke om i en skolesammenhæng.

Værktøjskassen har fået navnet "Skolepiloten" og den fungerer på den måde at man fra forsiden kan trykke sig frem til det værktøj man skal bruge. (Se præsentationen af de enkelte værktøjer lidt længere nede i dette indlæg.)
Uanset hvor man befinder sig i dokumentet kan man altid vende tilbage til forsiden ved at trykke på piloten.

Sådan bruges piloten:
Skolepiloten kan integreres i hverdagens aktiviteter på (mindst) to forskellige måder. I kan åbne en ubrugt version af Skolepiloten hver morgen og gemme den med dagens aktiviteter og noter (under et nyt navn) når dagen slutter.
Eller... I kan åbne en ubrugt version af Skolepiloten, kigge siderne igennem og udvælge de sider som er relevante for jer. Disse sider (skabeloner) kan gemmes i mappen "Mit indhold" i Smart Notebook-galleriet, og kan herefter trækkes ind og indsættes som en ny side i et åbent Notebook-dokument. (OBS! Hvordan dette gøres kan I se på sidste billede i dette indlæg).

Værktøjerne:

Som nævnt før kan man vælge at gemme udvalgte sider/skabeloner i mappen "Mit indhold" på følgende måde:

Om materialet i øvrigt:
Jeg har bestræbt mig på at ramme en så bred målgruppe som muligt, men tænker at grafikken og indholdet nok ikke ligefrem skriger "udskolingen", men snarere "Indskolingen, mellemtrinnet og specialundervisningen". Det vil jeg nu helst lade jer om at afgøre. Mit vigtigste mål med projektet har været at lave et redskab som kan støtte og hjælpe de elever der kæmper med at skabe struktur og overblik over deres skoleliv.

Jeg håber at Skolepiloten vil flyve ud og lande blødt og sikkert... lige dér hvor der er brug for det.

PS: Feedback og også gerne ønsker om nye tools til værktøjskassen modtages altid gerne!