Google Story Builder er et rigtig sjovt online fortælle/skrive-værktøj, som kan bruges af alle (eller fra ca. 2. kl.trin og opefter). Der kræves ingen brugerregistrering eller login for at anvende det.
Det går i al sin enkelhed ud på at man finder på nogle karakterer til sin historie og derefter skriver de replikker karakterene skal sige i den rækkefølge replikkerne skal komme. Hvis man ønsker det kan man også vælge baggrundsmusik til sin historie.
Derefter gemmer man sin historie, som så trylles om til en videofilm, man kan dele med andre ved at kopiere (og gemme) det link man får.
Den færdige film vil ligne en animation af en historie, der skrives i et Google-dokument.
Lidt svært at forklare, men se på klippet her, og så forstår I hvad jeg mener.
Forslag til anvendelsesmuligheder:
Som klippet forhåbentlig afslører åbner denne skrive/fortælle-metode en masse muligheder for skrive kreativt, arbejde med karakterer/dialoger og for at meddigte på allerede kendte historier.
Elever kunne f.eks. få til opgave at skrive deres egne bud på hvordan en dialog mellem to fiktive karakterer kunne udspille sig i et kommende kapitel eller de kunne udfordres til at omdigte en ordveksling fra en bog eller film. En anden anvendelsesmulighed kunne være at arbejde med konfliktløsning ved at rekonstruere en diskussion og eksperimentere med at ændre de involveredes replikker, for at opdage mere hensigtsmæssige måder at løse problemer på.
Værktøjet vil selvsagt kunne anvendes i alle sprogfag, men også i andre fag hvor sammenhænge, hændelser, konflikter eller meningsudvekslinger og -forskelle kan belyses.
OBS! I skal være opmærksomme på at når først en film er gemt (omdannet til et url-link) er der ikke længere mulighed for at redigere i teksten. Det er derfor en god idé at benytte Preview-knappen flittigt undervejs i skriveprocessen, indtil man er helt tilfreds med filmens indhold.
Sådan bruger man værktøjet - (Klik på billederne for en større visning):
Prøv værktøjet her.
PS: Forslag til andre anvendelsesmuligheder er meget velkomne i kommentarfeltet herunder.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar