Faner

30 september 2010

Lav jeres egne byttekort


Klik på billederne for at se en forstørret version.
På websitet Big Huge Labs kan man, blandt mange andre sjove og gratis aktiviteter, finde et online-værktøj man kan lave sine helt egne byttekort med. Man oplader sit billede (f.eks. skannede tegninger, som i ovenstående eksempler), herefter skriver man figurens navn, en evt. undertitel, og en beskrivelse af personens karakteregenskaber og evner. Herudover er det muligt at indsætte op til 7 forskellige ikoner på hvert kort, samt at skifte baggrundsmønstre- og farver.
Spillets regler, ikonernes betydning og hvad der skal stå på kortene bestemmer I selv, og kun fantasien sætter derfor grænser for hvordan kortene kan bruges. Kortene kan selvfølgelig også bare bruges som flotte samlekort, eller måske som præmier i forskellige spil og konkurrencer.
De færdige kort kan rettes til man er tilfreds med resultatet og derefter gemmes direkte på computeren (som .JPG-filer), printes ud og evt. lamineres, overføres til Facebook eller Flickr eller sendes pr. e-mail.
I finder værktøjet her.

29 september 2010

1960'er-musik-eksempler


Her en lille samling musik-klip fra 1960'erne til musikundervisningen.
Afspilningslisten indeholder:
  • "Når en sailor går i land", Leth/Gyldmark, sunget af Otto Brandenburg i filmen "Sømand i knibe", 1960
  • "Dansevise", Grethe & Jørgen Ingmann, 1963
  • "Dansevise", Lars H. U. G., 1989 (til sammenligning)
  • "To lys på et bord", Otto Brandenburg, 1960
  • "Du burde købe dig en tyrolerhat", Johnny Reimar, 1969
  • "I wanna hold your hand", The Beatles, 1963
  • "She loves you", The Beatles, 1963

26 september 2010

Made by Joel - besøg en spændende blog

Jeg har lige fået et tip om en fantastisk blog - Made by Joel - hvor man kan hente inspiration, vejledninger (og i nogle tilfælde også skabeloner lige til at printe ud) til et hav af sjove, kreative projekter, som f.eks.





Alfabet-spillet








Byg skulpturer af papskiver







Væghængte akvarier af pap



Bag sitet Made by Joel, står en amerikansk kunstner og designer ved navn Joel Henriques. Hans side oser af fantasi, idérigdom og skaberglæde kombineret med kvalitet, enkelhed og et godt skvæt pædagogisk omtanke. Besøg siden her.

25 september 2010

Træn samarbejde og strategisk tænkning med spil


Et herligt online-spil, som også er velegnet til brug på elektroniske tavler, er spillet
Håbløst navn at udtale, men lad det ikke skræmme jer fra at prøve. Her kan klassen samarbejde om at regne ud hvordan man får et felt af forskelligt farvede pletter (kaldet "Globs") til at smelte sammen til en stor ensfarvet pyt, hvis man - vel at mærke - kun har et givet antal klik at gøre godt med. Hvor mange klik man har til rådighed ses ved "Clicks left".
Pletten med den hvide ring på er den du hele tiden skal smelte sammen med en eller flere af nabopletterne, ved at klikke på en af de 6 farver over spillepladen.
Fortryder du et træk kan du klikke på "Undo", men denne mulighed kan selvfølgelig også udelades bevidst.
Det kan betale sig at tænke strategisk, for jo flere pletter dit sidste træk indeholder i hvert level, jo flere point får du med til næste level!
Obs! Gider man ikke at høre musikken imens, kan den fjernes med et klik på node-ikonet nederst i venstre hjørne.
Du finder spillet her.

Prøv Urtak - et spændende poll-værktøj


Kender I det når man skal besvare et spørgeskema og undrer sig over de spørgsmål der stilles? Jeg synes ofte jeg sidder og tænker "Det var da egentlig mere interessant at vide om..." eller "Mærkelig måde at formulere dét spørgsmål på..., de sku' da hellere ha' skrevet..."
Websitet "Urtak" har udviklet et rigtig spændende onlineværktøj, som kan bruges til at lave en anderledes form for brugerundersøgelser med. Et værktøj, som efter min mening, kan være ret genialt at inddrage i sin undervisning, idet man her nemlig ikke kun skal besvare en masse spørgsmål, men får også mulighed for selv at stille nye (eller omformulerede) spørgsmål. På den måde kan man altså selv være med til at påvirke hvilke spørgsmål man personligt finder det relevant eller interessant at få belyst i undersøgelsen af et bestemt emne.
Prøv Urtak i undervisningen:
Skal I f.eks. arbejde med emnet "Sundhed" og vil I gerne "tage temperaturen" på klassens forhold til sunde/usunde vaner, kan du starte med at præsentere eleverne for en "urtak" du har lavet med spørgsmål om sundhed. Herefter kan du så lade eleverne besvare dine spørgsmål og opfordre dem til at formulere/tilføje de spørgsmål, som de mener kan være med til at tegne et realistisk billede af klassens sunde og usunde vaner.
Vil I se hvordan en Urtak ser ud og prøve det selv, kan I klikke på eksemplet her: Sundhedstermometeret

Prøv at besvare spørgsmålene og stil selv nogle flere, så ser I hurtigt hvordan det fungerer.
For at stille nye spørgsmål, klikker man bare på det lille faneblad "Ask" i venstre side af skærmen.
Vil du selv prøve at starte en Urtak?
For at oprette en Urtak-undersøgelse skal du registrere dig som bruger af sitet - det er gratis. Du finder værktøjet her.

Progressive Phonics - Gratis E-bøger til engelskundervisningen


På websitet "Progressive Phonics" kan I helt gratis downloade en masse læsebøger og tilhørende arbejdsark (som PDF- eller zip.filer) til engelskundervisningen. Ovenstående billeder er to eksempler på tilfældige opslag i materialerne. Jeg synes materialet adskiller sig positivt fra andre engelsk-materialer jeg kender med sin meget enkle sideopsætning, det lækre layout med farveskift og humoristiske historier med gode, understøttende illustrationer til.
Der er materialer til både nybegynderne og de lidt mere øvede og sitet tilbyder desuden gode vejledninger til hvordan materialet kan bruges.
Man skal registrere sig som bruger før man kan downloade fra siden, men det er nemt og - som sagt - ganske gratis.
I finder siden her.

22 september 2010

Musik fra 1950'erne

Her får I en lille afspilningsliste samlet på Youtube til musikundervisningsforløb om populær musik i 1950'erne.

Listen indeholder:

  • "Heartbreak Hotel", Elvis Presley, 1956
  • "Er du dus med...", Poul Reichardt, fra filmen "Vagabonderne fra Bakkegaarden", 1958
  • "Der kommer altid en sporvogn...", Dirch Passer og Ove Sprogøe, fra filmen "Ved Kongelunden", 1953
  • "Musik i 1950'erne", flot historie-projekt om 1950'ernes populære musik i Danmark og udlandet, lavet af nogle 9.kl.-elever fra en ukendt skole.

Inspiration til arbejde med installationskunst




Jeg kan rigtig godt lide den canadiske fotograf Sara Cwynars billeder, hvoraf mange af dem kan bruges som inspiration til at arbejde med installationskunst. Dette lille udpluk af hendes fotografier er fine eksempler på, hvordan materielle, ydre ting sender os en masse løsrevne informationer, som vi hver især må forsøge at samle til en kontekst vi kan forholde os til.
Idéer til arbejdet med installationer:
  • Kig på detaljerne i Sarah Cwynars billeder og prøv at sætte ord på hvem der mon bor i eller ejer de forskellige omgivelser/effekter. Hvad og hvordan fortæller tingene omkring os om hvem vi er som personer?
  • Skab/fotografer selv små installationer, der viser noget væsentlig om hvem I er, men ikke alt.
  • De ældre elever kan måske også arbejde med begrebet "stereotyper" og lave installationer, som præsenterer forskellige karakteristiske mennesketyper, defineret af eleverne selv.
  • Installationer kan også laves med farvetemaer som vist i eksemplerne ovenfor.

Vil I se flere af Sara Cwynars billeder kan I besøge hendes hjemmeside her.

20 september 2010

Statue-kopister - Grib idéen!


En tur til et museum fyldt med statuer kan gøres en smule mere "interaktiv", hvis I har et kamera med, som på billederne her. Sjov idé,... bare husk først at forhøre jer om hvorvidt I har lov til at fotografere, da ikke alle museer tillader dette.
Idéen er hapset på bloggen "Pepper paint"

19 september 2010

Hjælp en stenaldermand i spillet "Primal alarm"


"Primal alarm" er et sjovt online-spil eleverne kan spille på computerne eller på en elektronisk tavle. Her kan I træne opmærksomhed, hurtighed, øje/hånd-koordination og koncentration på én gang.

Hjælp stenaldermanden med at fange den mad der kommer trillende ned af træernes grene (?) i et støt stigende tempo. Klik på grene der lyser grønt, for at få stenaldermanden til at placere sin kurv under grenen og fange maden. Blå iskrystaller er gode at fange, fordi de fryser tiden et par sekunder, så du får lidt ekstra tid til at flytte kurven. Til gengæld mister du et liv hvis du kommer til at gribe en sten i kurven eller hvis et stykke mad ryger på jorden.
I finder spillet her.

Smartboard-tip: Prøv Tabel-maskinen


Skal I arbejde med tabeller - og har I Smartboard-tavle i klassen - kan I måske få glæde af Tabel-maskinen, som ligger i Notebooks skabelon-galleri. Notebook er det program (den software) som følger med tavlen.
Sådan finder du tabelværktøjet i Notebook:
Åbn et tomt Notebook-dokument > klik på fanebladet med billedrammen > klik på den blå bjælke "Interaktive og multimedia" > scroll ned til du finder værktøjet "Tabel" og træk den ind i arbejdsområdet.
Sådan virker Tabel-maskinen:
I det hvide skrivefelt skrives tallet for den tabel I skal arbejde med, f.eks. tallet '4' > Tryk på "Enter"-knappen på tastaturet og Tabelmaskinen fremhæver nu hele 4-tabellen med røde felter.
Tryk på "Reset"-knappen for at starte om igen.

Tabelmaskinen kan enten bare bruges som den er, eller formindskes og kombineres med noget andet i arbejdsområdet.
Billedet herover viser et eksempel på hvordan - et skærmprint fra et Smartboard-materiale jeg har lavet til mit regnehold, som pt. arbejder med at lære de små tabeller. I højre hjørne ses tabel-maskinen. I er meget velkomne til at bruge materialet, som jeg har lagt til fri afbenyttelse på Smart Exchanges deleforum her.

18 september 2010

Mal abstrakt og digitalt med online-værktøjet Brushter

Jeg har oplevet mange elever rynke lidt på næsen og vige tilbage overfor konceptet abstrakt kunst. Det hele er bare ligesom mere trygt og "rigtigt" hvis vi allesammen kan se hvad det forestiller, ikk'?

Men er det kunstens opgave at gøre os trygge? Er vi nødt til at kunne forstå hvad det er vi kigger på for at kunne bruge kunsten til noget?
Det non-figurative udtryk skubber til vores indre verdensbilleder og stiller os spørgsmål i stedet for at komme med færdige svar og brugsanvisninger. Den figurative kunst kan selvfølgelig også provokere, men har som oftest et defineret projekt, et tema eller et bestemt budskab den vil formidle til beskueren, hvor den abstrakte kunst i højere grad gør det til beskuerens personlige projekt at finde en mening, hvis dette ønskes.
Jeg sammenligner tit denne forskel med det at tage på rejse til et fremmed land. Uanset om du vælger at opleve nye steder udstyret med en rejseguide, et kort, billetter og en planlagt rute... eller om du hellere lader tilfældighederne, impulserne og intuitionen styre dig på rejsen..., så får du jo en oplevelse med dig hjem! Og ingen kan bagefter fortælle dig om den ene oplevelse er mere "rigtig" end den anden.
I min billedkunstundervisning slipper eleverne ikke for at skulle forholde sig til og sætte ord på hvad kunsten - hvad enten den er abstrakt eller ej - egentlig vil os. Hvorfor opstår kunst og hvem bestemmer hvordan den skal se ud og hvordan vi skal forstå den? Jeg synes det er vigtige spørgsmål at stille... og helst igen og igen.

Og hele denne smøre får I fordi jeg forleden var så heldig at finde online-værktøjet "Brushter", som måske kan inspirere andre end mig til at kaste sig begejstret ud i det non-figurative. Det er nemlig rigtig sjovt og nemt at arbejde med. Selv de yngste elever vil kunne bruge det, og har I elektroniske tavler i klassen, kan I bruge værktøjet til at lave kollektive, abstrakte kunstværker med. Med ganske få klik kan man skabe nogle ret imponerende effekter og jeg tror det kan skubbe lidt til mange elevers opfattelse af hvordan kunst skal se ud for at være "rigtig" kunst.
Brushter er en digital malemaskine, som kan bruges på flere forskellige måder:

  • Du kan vælge nogle pensler, farver og effekter og derefter klikke på auto-funktionen og se hvad maskinen generer på lærredet ud fra dine valg.
  • Du kan også starte helt fra bunden og selv eksperimentere med pensler/farver/effekter og bare male løs.
  • Eller du kan gøre begge dele - tænde og slukke for automat-funktionen - male lidt selv - tænde og slukke igen - indtil du er tilfreds med resultatet.

Undervejs kan du trykke på "Save" og gemme det aktuelle billede i en lille ramme, så du nårsomhelst kan vende tilbage til et bestemt punkt i processen og arbejde videre derfra. "Undo"-knappen giver dig desuden mulighed for at fortryde 1 (kun 1!) skridt baglæns, og klikker du på viskelæderet slettes alt og du kan starte på en frisk.

Værktøjet giver desværre ikke mulighed for at gemme billederne på din computer, så det må klares med et skærmprint. Til gengæld kan du godt printe dine billeder ud. Obs! For at kunne bruge værktøjet skal der være installeret en Shockwaveplayer på computeren, hvilket man lige må forhøre sig om hos skolens IT-folk.

I finder værktøjet her.

16 september 2010

Picto - omvendt Kims-leg


I den gamle Kims-leg gemmes en række effekter under et tæppe, efter at deltagerne har fået lov at se på dem. Når tæppet fjernes skal deltagerne gætte hvilken af effekterne man har fjernet.
I online-spillet "Picto" er det lige omvendt. Her tilføjes et nyt ikon for hvert level, og det er spillerens opgave at klikke på det sidst tilkomne ikon. Simpelt.... tror man... og bliver hurtigt klogere! Jeg gjorde, i hvert fald,... men prøv selv! (Og skulle det vise sig at være for nemt, kan I udfordre jer selv ved at vælge at spille det i den farveløse udgave). I finder spillet her.

Gode forbindelser - Spil Hexium connect

I spillet "Hexiom connect" gælder det om at flytte rundt på nogle brikker med billeder af farvede lysrør. Saml alle lysrør med samme farve til lukkede forbindelser, hvorved lysrørene tændes. Få alle lysrør tændt for at gå videre til næste level. Sværhedsgraden øges level efter level, f.eks. ved at flere farver dukker op, eller ved at enkelte brikker ikke kan flyttes rundt på.
I finder spillet her.

14 september 2010

Gå på detaljejagt i kunstværker


San Francisco Museum of Modern Art (SFMOMA) har på deres site mange spændende - og i nogle tilfælde - interaktive kunst-ressourcer, som den glade billedkunstlærer kan lade sig inspirere af og måske inddrage i sin undervisning. F.eks. er det rigtig sjovt (og overraskende svært!) at finde udvalgte detaljer fra diverse kunstværker i spillet
Detaljen der skal findes ses i forstørrelsesglasset øverst til venstre. Spillet kan både bruges på en elektronisk tavle, hvor eleverne kan skiftes til at finde/trykke på detaljerne, eller man kan hjælpes ad som makkerpar ved computerne.
Ønskes et andet billede end det aktuelle, kan man skifte til et nyt ved at trykke på den hvide pil i den blå bjælke nederst til venstre.
I finder spillet her.

Street art - "tag" en mur!


Skal I arbejde med begreber som Street art og grafitti, kan I slippe eleverne løs med dåser, stencils, stickers og malerbøtter på det engelske kunst-site for børn, "Tate Kids", hvor I bl.a. finder online-værktøjet

13 september 2010

Tema - Design: Oplev Logorama - En verden lavet af logoer

Logorama from Marc Altshuler - Human Music on Vimeo.

Forestil jer at bo i en verden bygget og beboet af kendte logoer og mærkevare-maskotter.

Se denne temmelig imponerende animations-video "Logorama" lavet af det franske reklamebureau H5. Videoen kan f.eks. bruges som inspiration hvis I skal arbejde med emner som reklamer, forbrugersamfund, kultur, design/mode eller lign.

Obs! Enkelte sekvenser i filmen kan virke lidt stødende, så jeg tror jeg vil nøjes med at anbefale at I ser den med de ældre klasser.

Psykopaint - leg med grafiske effekter






To af de ovenstående billeder (nr. 3 og 5 fra oven) har fået en tur med onlineværktøjet "Psykopaint", som er et gratis billedbehandlingsprogram, man kan bruge til at lege med grafiske effekter. Værktøjet består af forskellige grafiske pensler ("brushes"), som man trækker hen over sit billede, hvorved effekterne skabes. Brugerfladen er på engelsk, men der er næsten ingen tekst at forholde sig til.
Sådan bruges "Psykopaint":
  • Start med at uploade det billede du vil lege med
  • Under "Brush panel" øverst til venstre på skærmen vælges først et af de 6 pensel-værktøjer > herefter klikkes på scroller-pilen lige under værktøjerne og vælges en effekt > tegn på dit billede (hvis effekten ikke bliver som du ønsker kan du fortryde ved at trykke på venstrepilen i den sorte "Brush panel"-bjælke)
  • De enkelte værktøjer kan justeres i størrelser/vinkler m.m. ved at trække i skyderne med tal på (under penselværktøjerne)
  • Vil du starte forfra kan du nårsomhelst klikke på den lille skraldespand i den sorte bjælke.
  • Når dit billede er færdigt kan du sende det pr. email eller gemme det på computeren.

Byg et ansigt #2


Hvor godt kender du egentlig dit eget ansigt? Hvor tæt sidder dine øjne? Hvordan er din hovedform? Hvor stor er næsen?...
På sitet "Ultimate flash face" kan du forsøge dig med at bygge dit eget (eller en andens) ansigt op helt fra bunden.
Onlineværktøjet er nemt og gratis at bruge. Dit ansigt kan blive gemt på sitets server, hvis du lader dig registrere med en emailadresse. Du kan også printe dit billede ud.
I arbejdet med portrættegning kan værktøjet være et godt supplement til f.eks. blyantstegning, og f.eks. bruges til at få lidt indsigt i ansigtsdelenes størrelsesforhold og placering ift. hinanden inden du selv skal tegne det.
En fællesopgave kunne også handle om at alle ud fra et fotografi af en bestemt person, skal prøve at bygge ansigtet så tæt på originaloplægget som muligt. Det kan være en spændende måde at finde ud af hvor opmærksom man egentlig er på alle de små detaljer.
I finder værktøjet her.
Se også mit tidligere indlæg om online-værktøjet "Monoface", som også kan bruges til at bygge ansigter med (dog i den lidt mere fjollede "afdeling")

12 september 2010

Download lækker, gratis grafik til PowerPoint-præsentationer




På sitet "Presentation ETC" kan I gratis downloade et væld af fantastisk flotte baggrunde/slides, skabeloner, temaer, knapper og bogstaver/tal/symboler til jeres PowerPoint-præsentationer. Siden er udviklet til undervisere, og du må downloade op til 50 enkeltelementer pr. præsentation uden at skulle bede om tilladelse.
Fra forsiden vælger du en kategori ved at klikke på en af billedgrupperne. Herefter klikker du dig videre... og vil sikkert, som jeg, blive fuldkommen overvældet af det imponerende store og lækre udvalg af virkelig professionelt udseende grafik... til fri afbenyttelse. Du finder sitet her.

09 september 2010

Aviary - stor, gratis alt-i-én-online-multimedie-pakke




På sitet Aviary kan man boltre sig i 8 lækre, lækre gratis online-programmer, som kan lave alt fra billedbehandling til smarte funktioner man kan lave skærmdumps/billedvejledninger, vektorgrafik, lydredigering og musiksampling med.
På sitets forside ligger links og gode videointroduktioner til mulighederne i de forskellige programmer, og man kan gå i gang med at bruge programmerne med det samme hvis man vil. For at kunne gemme, downloade eller embedde sit arbejde skal man dog lige registrere sig som bruger af sitet.
Brugerfladen og instruktionsvideoerne er på engelsk, men med lidt lærerintroduktion vil elever fra melletrinnet og opefter hurtigt kunne sættes ind i de væsentligste funktioner og sagtens kunne være med. Især musiksampler-programmet "Myna" tror jeg vil være et hit! Klikker du på linket "test.egg" under den hvide bjælke (herunder), kan du høre et eksempel på et "beat" jeg samplede på ganske få minutter af lidt tilfældige lydspor i programmet.

Lær 9-tabellen med fingertricket

Respekt til dén der regnede det her trick ud.... si'r jeg bare!!

Er der mon nogle af jer derude, der kan nogle lige så "syge" tabel-tricks, som I vil dele?

05 september 2010

Byg jeres egne quizzer med Mystudiyo


På websitet Mystudiyo kan man gratis bygge sin egen Multiple choice-quiz, lige til at sende pr. email eller lægge ind på en hjemmeside eller klassens blog. Ovenstående er bare et eksempel på et af flere designs man kan vælge imellem. Værktøjet er på engelsk, men nemt at gå til, og man kan sagtens skrive i det på dansk. Det er en god idé at have lavet dine spørgsmål og svarmuligheder klar på forhånd, og hvis du ønsker det er der mulighed for at sætte billeder ind (i .jpg-, .gif- eller .png-format) eller at linke til Youtube-videoer.
Brugerfladen er enkel, men indeholder også mere avancerede funktioner for dem som ønsker det. Tryk på "Add question" for at tilføje et nyt spørgsmål > skriv spørgsmålet og 4 svar-muligheder (husk at markere hvilket svar der er det rigtige!), indsæt evt. billede/link > fortsæt på samme måde til du synes quizzen er færdig. Du kan nårsomhelst undervejs klikke på "Preview" og se hvordan quizzen fungerer.
Du kan gemme dine quizzer på din Mystudiyo-side (når du har registreret dig som bruger). og du kan altid ændre i quizzen eller tilføje nye spørgsmål.
Med lidt instruktion vil jeg mene at elever fra ca. 5. klasse og opefter vil kunne bruge værktøjet til at lave quizzer om alt mellem himmel og jord - en god og sjov måde at repetere og dele viden på.
Find siden her.

Red et truet.... ord!


Vi har organisationer der kæmper for at redde truede dyrearter eller truede naturområder rundt om i verden, men i går opdagede jeg at der sørme også findes et projekt, som kæmper for at redde truede ord.
Folkene bag det spændende site Save the Words har i hvert fald sat sig for at redde nogle af de ord i det engelske sprog, som enten allerede er så godt som glemt eller snart vil være det...., medmindre vi begynder at bruge dem igen.
På ordvæggen kan man vælge et truet ord ved at klikke på det, hvorved man får en forklaring på ordets betydning, samt et eksempel på en relevant kontekst ordet kunne indgå i. Det er endda muligt at "adoptere" ord hos Save the words, og ved at registrere sig (gratis) på sitet, kan man få tilsendt dagens ord pr. email - ord, som man "forpligter" sig til at forsøge at redde ved simpelthen at bruge dem!
Jeg ved ikke om sitet i sig selv er direkte anvendeligt i overbygningens engelskundervisning i en dansk folkeskole (?), men jeg synes Save the words kommer med nogle interessante bud på forskellige måder at vække den sproglige opmærksomhed på (find dem bl.a. under menupunktet "Spread the word").
Og uanset hvilke sprog man taler er der jo altid mange gode grunde til at undersøge, udvide og udvikle sit ordforråd og ordkendskab.

04 september 2010

Kuglerunde billedbøger - Grib idéen!


Hvem siger egentlig at bøger behøver at være firkantede?!
Læs mere om Ester K. Smiths bogkugler og idéer her.


Vejledning og billeder lånt her.
Idéer fra Skolestuen til arbejde med bogkugler:
  • Kuglerne kan bruges til at træne ordkategorier - fyld en masse kugler med ord/billeder fra hver sin kategori, f.eks. 5 kugler med hhv. fiskearter, fuglearter, kæledyr, rovdyr, insekter; 5 kugler med hhv. bagværk, frugt, grønsager, drikkevarer, pålæg; 5 kugler med hhv. støvler/sko, frakker, hovedbeklædning, vanter/handsker, trøjer - Bland kuglerne og lad eleverne sortere dem og finde en dækkende overskrift til hver kategori.
  • Fyld en spand med bogkugler med billeder eller ord som illustrerer forskellige ordklasser - Kast en kugle til en elev og lad han/hende gætte hvilken ordklasse kuglen hører til. Gættes rigtigt lægges kuglen til side, gættes forkert ryger den i spanden igen - Eleven der gættede må nu trække en kugle fra spanden og kaste den videre til en ny elev osv.

Lav smukke buketter af papirblomster - grib idéen


Jeg faldt lige over denne "how to"-video, som giver en engelsksproget, men letforståelig vejledning i at lave papirblomster.

01 september 2010

Til musiktimerne: Hvorfor er lykken så lunefuld

Her er en lille samling af "Hvorfor er lykken så lunefuld" - Dels i den oprindelige version sunget og komponeret af Karen Jönsson, 1936-37 (Tekst: Carl Viggo Meincke); dels sunget og komponeret af Lars H. U. G. og endelig sidstnævntes version fremført af Lucas Francis Claver i X-factor 2009.

Historypin - Verdenshistorie fortalt med billeder

Et spændende sted at besøge, for alle historielærere/-interesserede er websitet Historypin.

I samarbejde med Googlemaps har sitet startet en kollektiv billedsamling op bestående af læsernes private billeder, fra alle kroge af verden. Intentionen er at skabe en slags global/geografisk billedcollage af verdenshistorien, fotograferet og fortalt af ganske almindelige mennesker - ja, måske snart af jer og jeres elever?

Historypin har man valgt at starte verdenshistorien ved årstallet 1840, nemlig det årstal hvor fotografiet kom til verden. Alle kan gratis besøge siden, vælge et årstal og en geografisk placering, klikke på billederne og læse deres historie. Alle med en Googlekonto kan desuden logge sig ind på siden og selv uploade billeder på sitet med tilhørende tekster.

Jeg har været i kontakt med folkene bag sitet, som har oplyst mig om at danske skoleelever er mere end velkomne til at uploade egne fotos af danske steder af historisk betydning, samt at billedernes historier gerne må fortælles på dansk. I skal dog være opmærksomme på at billederne ikke må være lån fra nettet, men skal være selvproduceret af indsenderen (pga. ophavsrettighederne). På nuværende tidspunkt vil alt hvad I evt. lægger ud på nettet nemlig være tilgængeligt for alle i samme øjeblik det publiceres på sitet. Historypin er dog pt. ved at undersøge om de også kan gøre det muligt at lave "lukkede" kort, f.eks. klassens eget verdenskort, som kun klassen selv har adgang til.

Bliver dét muligt kunne man jo f.eks. lave interessante verdens-billedkort med billeder fra alle de steder i verden eleverne tilsammen har boet eller besøgt. Se præsentationsvideoen - og find siden her.