31 august 2010
Edupic - hent gratis billeder til din undervisning
29 august 2010
Find vej med Pinpoints
Har I brug for et kort med en nål, der placerer en præcis beliggenhed, kan I bruge det nyttige, lille online-værktøj ved navn Pinpoints.
Værktøjet er meget simpelt at anvende:
- Skriv adressen eller navnet (f.eks. "Tivoli) og klik på "Search"
- Vælg på listen hvis du gives valgmuligheder eller klik på "Create Pinpoint"
- Du får nu det ønskede kort, som du enten kan sende pr. email eller Twitter.
OBS! Ved gratis registrering på sitet får du også mulighed for at sende kortet til en mobil, samt for at gemme dine søgninger permanent - Hvor de ellers slettes automatisk efter 30 dage i den uregistrerede udgave.
Find programmet her.
26 august 2010
Filtfugle på snor - Grib idéen!
24 august 2010
I Danmark er jeg født - 5 variationer - afspilningsliste
Jeg har samlet denne Youtube-afspilningsliste med 5 forskellige versioner af "I Danmark er jeg født" til et lille "tidsrejse"-forløb om den danske sangskat i min musikundervisning .
Afspilningslisten indeholder:
- Den originale melodi af komponisten Henrik Rung fra ca. 1850 - Klaver-udgave v/Erling Jan Jørgensen med rulletekster.
- Komponisten Poul Schierbecks melodi fra 1926, fremført af koret "Vocal Line"
- Sebastians melodi fra 1996, fremført af Sebastian.
- Natasja - den danske rapmusiker, som døde i 2007, men nåede at bruge dele af H. C. Andersens tekst i sin helt egen (meget originale) form. Nummeret blev udgivet efter hendes død, samme år, på albummet "I Danmark er jeg født"
- Outlandish featuring Randi Laubek - En spændende nyfortolkning af Poul Schierbecks version - kendt fra reklamen - og her fremført under DR's Juleshow i 2009.
Brug endelig listen, hvis I kan!
Interaktivt online-materiale om elektricitet for indskolingen
23 august 2010
Nu med overblik - Skolestuens indlæg om Billedkunst har fået egen side!
22 august 2010
Ta-taaaaa!... Resultaterne fra Skolestuens brugerundersøgelser
Dels ville jeg jo forfærdelig gerne vide lidt om hvad I som læser Skolestuens indlæg egentlig mener og tænker om hhv. indholdet og brugerfladen.
Dels ville jeg afprøve nogle af de forskellige gratis analyseværktøjer, man kan finde rundt omkring på nettet, for at undersøge om og hvordan de evt. kan bruges i undervisningssammenhæng.
Disse to formål kombinerede jeg og kastede mig/jer ud i det.
Jeg lovede at lave en Top5 over de bedste analyse-værktøjer, men har valgt at koncentrere mig om 3 forskellige, som jeg vil gennemgå her.
1. - Fo.reca.st.com
På førstepladsen vil jeg placere survey-værktøjet fra siden Fo.reca.st.com. Her registrerer man sig (gratis) som bruger, og logger ind på siden for at følge sine resultater. Siden er på engelsk, men kræver (som de andre to undersøgte værktøjer) ikke de store engelskkundskaber at bruge. Et stort plus er at man kan oprette mange svarmuligheder (hvilket ikke altid er muligt med andre værktøjer). Dette kan være nyttigt, f.eks. hvis man vil lave klassens eget lille folketingsvalg. Man kan desuden vælge imellem forskellige layouts, vælge farver, skriftstørrelse m.m.
Undersøgelserne gemmes hos Fo.reca.st og kan på den måde bruges til sammenligninger, hvis man f.eks. ønsker at gentage/variere en undersøgelse på et senere tidspunkt.
Men den største fordel ved værktøjet er muligheden for at vælge imellem forskellige grafiske diagramtyper, når resultatet skal publiceres. Her er vist et par af dem.
Resultater kan enten offentliggøres ved at maile et link til undersøgelsen (som så viser resultatet i det valgte layout online og på en fuld skærm), eller man kan kopiere HTml-koden og indsætte resultatet på en hjemmeside/blog.
Målgruppe: Fra 6.-7. kl.trin og opefter.
Om resultatet af brugerundersøgelse om Skolestuens indhold og faglige fokus:
Jeg læser undersøgelsens 6 besvarelser sådan at de fleste af jer er tilfredse med at indholdet spredes ud over så mange forskellige fag, samt at der også er interesse for de indlæg der tænker på tværs af fagene. Det glæder mig især at 5 ud af 6 har klikket på "Hvadsomhelst... inspirer mig!", da det rammer plet ift. mit personlige mål med at lave en side som Skolestuen.
2. - Flisti
Survey-værktøjet Flisti.com har ikke så mange finesser at byde på ift. udformningen som førnævnte, men er til gengæld så utrolig nemt at bruge, at jeg synes det fortjener en flot andenplads. Det kan dog kun bruges hvis I har et websted at publicere undersøgelsen på. Værktøjet kræver ingen registrering overhovedet - man taster bare sine spørgsmål ind og kopierer/indsætter HTML-koden på et websted eller en blog. En rigtig god ting er at resultatet løbende kan følges af alle interesserede ved et enkelt klik på knappen "View". Værktøjet giver ikke mulighed for at lave mange svarmuligheder, som i førnævnte og kan derfor bedst bruges til "Ja, nej eller ved ikke"-undersøgelser. Du kan ikke vælge mellem forskellige visninger af resultatet. Til gengæld synes jeg at den valgte grafik er meget velvalgt, enkel og let at læse.
Målgruppe: Fra mellemtrinnet og opefter.
Om resultatet af brugerundersøgelsen om Skolestuens brugerflade:
Her svarer 3 ud af 7 (ikke helt uventet, da jeg selv er den ene af dem fordi jeg lige sku' prøve om det virkede!) at "Det kan blive meget bedre!"
Jeg mener selv at det er lidt upraktisk at man kan være nødt til at bladre mange indlæg/sider igennem, hvis man kigger efter et helt konkret indlæg. Derfor agter jeg, som nævnt, at lave en alfabetisk sideoversigt til alle hovedfagene, med en kort beskrivelse af og et link til de enkelte indlæg. Når alle sideoversigter er færdige, vil de blive lagt op som faner øverst på forsiden... er min plan. De nuværende etiketter vil jeg bevare, da jeg mener de sikrer jer muligheden for at kunne hente inspiration til IT-integration på tværs af de mange fag. Jeg håber at forbedringerne samlet set vil gøre Skolestuen nemmere for jer at navigere i.
3. - Widgetbox
På 3.pladsen kommer survey-værktøjet Widgetbox, i skarp konkurrence med 2. pladsen. Værktøjet er nemlig ligeså nemt at bruge, men kræver at du registrerer dig (gratis) som bruger, hvis du ønsker at publicere/gemme din undersøgelse, samt at du har et websted at publicere på.
Her kan du vælge imellem forskellige lækre layouts og farver, og undersøgelsens resultat kan løbende følges af alle interesserede ved et tryk på "View results" uden at læseren transporeteres væk fra siden, hvilket jo altid er at foretrække for en websides udgiver. Til gengæld følger en lille (irrelvant) reklame-popup med, som dog kan fjernes med et klik på X'et, men som jeg synes er irriterende og gerne var foruden. Også dette værktøj egner sig bedst til "Ja-nej-ved ikke"-undersøgelser. Widgetbox har i øvrigt mange andre spændende, gratis web-applikationer at byde på, foruden survey-værktøjet, og siden er absolut et besøg værd, hvis I f.eks. arbejder med blogge/websider i undervisningen.
Målgruppe: Fra mellemtrinnet og opefter.
Om resultatet af brugerundersøgelsen af interessen for indlæg omhandlende brug af Smartboards i undervisningen:
Her er lutter positive tilkendegivelser (hele 14 stk.) tikket ind, og siden ingen har valgt at protestere tolker jeg resultatet som en klar udfordring ("Mere om smartboards, tak!"), som jeg vil glæde mig til at gribe.
1.000.000 tak til jer som tog jer tid til at svare. Jeres svar giver mig en masse inspiration og nyttig indsigt, som jeg vil prøve at udnytte på bedste vis.
Flere kommentarer vedrørende brugerundersøgelser eller Skolestuen modtages selvfølgelig med kyshånd.
Venlig hilsen
Eva
19 august 2010
Shooting range - et skydespil
Bliv god til at styre musen, mens du hygger dig med dette klassiske (= Tivoli-agtige) lille skydespil, Shooting Range. Ikke så meget fikkumdik - bare skyd med klik på venstre musetast og ram ALT hvad du kan!
Du finder spillet her.
18 august 2010
ESL Flashcards - Billedkort
Word Magnets - Leg og lær med magnetiske ord online
Nu er tavlen sat op og alle jeres ord ligger klar til at blive placeret de rigtige steder på tavlen (træk/slip med finger eller mus).
16 august 2010
Ligetil.nu - Nyheder... også for de svage læsere
14 august 2010
Lær at lave en animeret gif
Denne lille blomsterfilm er en såkaldt "animeret gif", dvs. en serie af stillbilleder (her tegninger) sat sammen til en lille film-sekvens, a la tegnefilm. En "animeret gif" kan, ligesom andre billeder, indsættes f.eks. i PowerPointpræsentationer, på Smartboardet eller på en hjemmeside/blog som her. Animerede gifs kan hjælpe til med at gøre en ellers død præsentation lidt mere interessant at se på, .... især hvis de er relevante i forhold til indholdet,....men! Begrænsningens kunst er, som bekendt, svær.... og bruger man flere animerede gifs i samme skærmbillede, kan resultatet blive uroligt og stressende at se på.
Den er lavet ved hjælp af 3 programmer:
- Tegningerne er tegnet med tegneværktøjet i Notebook, som er det software (program), der følger med et Smartboard.
Notebook-programmet kan downloades gratis her - og med det installeret på din computer kan du forberede Smartboard-materialer til din undervisning hjemmefra. - MWSnap (et såkaldt "Screencapture"-program, som bruges til at "fotografere" et udsnit af skærmbilledet, i dette tilfælde de 10 tegninger, som filmen består af).
- læs mere om MWSnap her. - Picasion - et gratis onlineværktøj, hvor du nemt henter dine billeder ind fra computeren og får dem sat sammen til en lille film-sekvens...eller, som det hedder på "fint": en animeret gif. Du finder programmet her.
Download en udførlig vejledning (med billed-støtte) til hele projektet, her.
Målgruppe: Små film, som denne vil jeg mene at man kan lave med 4.-5.-klasserne og opefter.
13 august 2010
Maleværktøj og billedsamling til de yngste klasser
som både indeholder forskellige læringsspil (f.eks. spillet "Math lines", se forrige indlæg) og et væld af tegninger, som kan bruges i mange undervisnings-sammenhænge.
Man kan vælge imellem blyant, stempler, tusch eller farvekridt; ændre stregtykkelse og viske ud.
12 august 2010
Math lines - Et sjovt tællespil
11 august 2010
Nyt tiltag på Skolestuen
På denne måde slipper du for at skulle bladre side efter side igennem, hvis du leder efter et bestemt indlæg.
Jeg har foreløbig fået samlet alle indlæg vedr. Dansk og Dansk som andetsprog på egen side - se øverst i menuen til højre.
Lignende sider for de andre store fagområder vil følge fremover, men det er et tidskrævende projekt, så jeg håber I vil være tålmodige med mig.
Siderne vil selvfølgelig løbende blive ajourført, hver gang jeg poster nye indlæg.
Kommentarer til det nye tiltag (eller til alt mulig andet her på siden) er som altid meget velkomne - Bare klik på "Kommentarer" under de indlæg I vil skrive noget til - og ordet er jeres!
Twisty Noodle - Hjælp til at træne håndskrift
10 august 2010
Besøg EMU-siden om WEB-etik
- Første gang på nettet:
introducerer nye internet-brugere til internetsøgning, kodeord, Uni-login. - Første gang på mobilen:
Træner nye mobil-brugere i at bruge mobilen til at samle lyd og billeder med og introducerer dem til smartkoder. - Dig og de andre:
Omhandler emnerne "Personlige oplysninger", "Netvenner i elevintra" og "Cybermobning".
Mal på grene - Grib idéen!
09 august 2010
Sjovt spil om vægt og balance
08 august 2010
PICLITS - Spændende værktøj til engelsktimerne
De færdige billeder kan gemmes, deles på nettet eller sendes pr. email. For at gøre det skal du bare registrere dig som bruger (det er gratis).
07 august 2010
Visualiser dine idéer - ved Laurence Musgrove
Ovenstående diasshow stammer fra et eller andet underviser-seminar afholdt af en amerikansk professor i engelsk ved navn Laurence Musgrove. At glo på nogle overheads fra et seminar man ikke selv har deltaget i, giver sjældent den store mening, men hæng alligevel på lidt endnu!
Visualisering er kodeordet. Fra dias 17 og frem får du et visualiseret mini-kursus i hvordan dødkedelige tavlenoter/plancher med få midler (tegninger og lidt fantasi) kan gøres interessante at se på for beskueren, og derved også lettere at huske/forstå/lære af.
"Jamen, hvad nu hvis man kun kan tegne tændstikmænd?"
Spiller overhovedet ingen rolle!Præsentationen gennemgår først alle de gængse/velkendte "nøgne" former for visualiserede noter (f.eks. grafer, mindmaps, pile, tidlinjer, flowcharts m.m.). Herefter kommer et væld af eksempler på hvordan de samme modeller/skematiseringer kan "spices" op med små relevante illustrationer og farver. Som diasshowet (og Laurence Musgrove eget mindmap til højre) viser, handler det på ingen måde om at skabe stor kunst. Blot om at få dine budskaber igennem til dem du kommunikerer med... og sommetider skal der ikke meget mere end en tændstikmand og en farveklat til!
Et tip herfra: Hvorfor i øvrigt ikke lade eleverne om at komme med forslag til hvordan dagens tavle-noter kan visualiseres? Lur mig om ikke en ting eller to satte sig bedre fast, hvis indholdet skal siges med en tegning!
Læs mere om "Handmade thinking" på Laurence Musgrove hjemmeside "The Illustrated Professor"
Byg dig selv som vilddyr
Næste gang I har computertid med jeres elever i indskolingen sku' I ta' at præsentere dem for siden "Build your wild self". Siden er virkelig et besøg værd, ikke alene pga. sit lækre layout, men også fordi den i dén grad kan sætte fantasien i gang. Online-værktøjet giver nemlig eleverne mulighed for at "bygge" sig selv, først som man ser ud i virkeligheden og dernæst som man kunne se ud... hvis nu man var et vildt dyr... eller et meget skørt dyr!
- Det er en god idé at starte med at lade eleverne bygge en kopi af sig selv - så naturtro, som muligt - ved at starte med de turkise knapper (som indeholder hhv. kroppe, hår, øjne, munde og tøj).
- Hvis I ønsker før-og-nu-billeder er det nu I skal tage et print-screen!
- Lad derefter eleverne boltre sig i de grønne knapper (som indeholder alle dyredelene).
- Herefter vælges en baggrund på den blå knap.
- Der er også en "Prøv lykken"- knap ("Random") og en "Start over"-knap.
- Tryk på den røde knap, når billedet er færdigt og billedet kommer frem i stort format, hvor baggrunden ses bedre. Herfra kan man vælge at sende billedet pr. mail, printe det ud eller at evt. gemme det som baggrundsbillede ("Wallpaper") til sit computerskrivebord.
- Aktiviteten kan evt. følges op med at lade eleverne klippe deres figurer ud og indsætte dem på baggrunde de selv har malet/tegnet. Og de kan skrive historier til deres billeder.
Klik på billedet herunder, hvis I vil have en side I kan printe ud til eleverne, hvor de engelske ord på knapperne står på dansk.
Find "Build your wild self her.