Faner

31 august 2010

Edupic - hent gratis billeder til din undervisning





Her er et site hvor I kan hente gratis billeder (illustrationer og fotografier), som I frit må kopiere eller gemme og bruge til lige hvad I vil, f.eks. i selvproducerede undervisningsmaterialer. Billedsamlingen "Edupic" er skabt med undervisning for øje, hvilket man straks fornemmer (og inspireres af) bare ved et hurtigt gennemsyn. Tag selv et kig på mulighederne i kategorien "Photographs" eller "Drawings" - find siden her.

29 august 2010

Find vej med Pinpoints





Har I brug for et kort med en nål, der placerer en præcis beliggenhed, kan I bruge det nyttige, lille online-værktøj ved navn Pinpoints.
Værktøjet er meget simpelt at anvende:
  • Skriv adressen eller navnet (f.eks. "Tivoli) og klik på "Search"
  • Vælg på listen hvis du gives valgmuligheder eller klik på "Create Pinpoint"
  • Du får nu det ønskede kort, som du enten kan sende pr. email eller Twitter.

OBS! Ved gratis registrering på sitet får du også mulighed for at sende kortet til en mobil, samt for at gemme dine søgninger permanent - Hvor de ellers slettes automatisk efter 30 dage i den uregistrerede udgave.

Find programmet her.

26 august 2010

Filtfugle på snor - Grib idéen!


I kan finde masser af inspiration til kreative aktiviteter under punktet DIY (Do It Yourself) på den canadiske blog Poppytalk. Bl.a. en foto-vejledning til hvordan man fremstiller de små filtfugle-kæder. Fuglene kan eleverne jo designe selv, og ønsker man ikke at bruge filt, kan idéen jo også bruges med kraftigt karton/pap, dekoreret med maling eller decoupage.
Tænker vi 3 måneders tid frem nærmer julepynts-tiden sig, og her kunne nisser og engle med perlefødder også laves efter samme princip.
Find vejledningen til hvordan man gør her.

24 august 2010

I Danmark er jeg født - 5 variationer - afspilningsliste

Jeg har samlet denne Youtube-afspilningsliste med 5 forskellige versioner af "I Danmark er jeg født" til et lille "tidsrejse"-forløb om den danske sangskat i min musikundervisning .

Afspilningslisten indeholder:

  1. Den originale melodi af komponisten Henrik Rung fra ca. 1850 - Klaver-udgave v/Erling Jan Jørgensen med rulletekster.
  2. Komponisten Poul Schierbecks melodi fra 1926, fremført af koret "Vocal Line"
  3. Sebastians melodi fra 1996, fremført af Sebastian.
  4. Natasja - den danske rapmusiker, som døde i 2007, men nåede at bruge dele af H. C. Andersens tekst i sin helt egen (meget originale) form. Nummeret blev udgivet efter hendes død, samme år, på albummet "I Danmark er jeg født"
  5. Outlandish featuring Randi Laubek - En spændende nyfortolkning af Poul Schierbecks version - kendt fra reklamen - og her fremført under DR's Juleshow i 2009.

Brug endelig listen, hvis I kan!

Interaktivt online-materiale om elektricitet for indskolingen

EL-branchen har lavet et fint interaktivt online-materiale om strøm/elektricitet møntet på elever i indskolingen. Siden kaldes "Strømsvigt" og giver med animerede billeder eleverne en indføring i begreber som kredsløb, volt/ampere, strømledning m.m. Alt på siden læses højt og forklares med visuelle, interaktive mini-forsøg. 7 små opgaver skal løses for at eleverne kan udskrive et el-kørekort med billede og navn på.
Du finder siden her.

23 august 2010

Nu med overblik - Skolestuens indlæg om Billedkunst har fået egen side!

Nu kan I finde en (næsten færdig) sideoversigt med en alfabetisk liste over alle indlæg, som er relevante for fag som Billedkunst, Foto og film.
Se under "Sider" øverst i højre side af skærmen.

22 august 2010

Ta-taaaaa!... Resultaterne fra Skolestuens brugerundersøgelser

Som den tilbagevendende læser nok har bemærket har Skolestuen været plastret til med diverse brugerundersøgelser (Polls) den seneste tid. Men ikke uden formål:

Dels ville jeg jo forfærdelig gerne vide lidt om hvad I som læser Skolestuens indlæg egentlig mener og tænker om hhv. indholdet og brugerfladen.
Dels ville jeg afprøve nogle af de forskellige gratis analyseværktøjer, man kan finde rundt omkring på nettet, for at undersøge om og hvordan de evt. kan bruges i undervisningssammenhæng.
Disse to formål kombinerede jeg og kastede mig/jer ud i det.

Jeg lovede at lave en Top5 over de bedste analyse-værktøjer, men har valgt at koncentrere mig om 3 forskellige, som jeg vil gennemgå her.


1. - Fo.reca.st.com

På førstepladsen vil jeg placere survey-værktøjet fra siden Fo.reca.st.com. Her registrerer man sig (gratis) som bruger, og logger ind på siden for at følge sine resultater. Siden er på engelsk, men kræver (som de andre to undersøgte værktøjer) ikke de store engelskkundskaber at bruge. Et stort plus er at man kan oprette mange svarmuligheder (hvilket ikke altid er muligt med andre værktøjer). Dette kan være nyttigt, f.eks. hvis man vil lave klassens eget lille folketingsvalg. Man kan desuden vælge imellem forskellige layouts, vælge farver, skriftstørrelse m.m.
Undersøgelserne gemmes hos Fo.reca.st og kan på den måde bruges til sammenligninger, hvis man f.eks. ønsker at gentage/variere en undersøgelse på et senere tidspunkt.
Men den største fordel ved værktøjet er muligheden for at vælge imellem forskellige grafiske diagramtyper, når resultatet skal publiceres. Her er vist et par af dem.

Resultater kan enten offentliggøres ved at maile et link til undersøgelsen (som så viser resultatet i det valgte layout online og på en fuld skærm), eller man kan kopiere HTml-koden og indsætte resultatet på en hjemmeside/blog.
Målgruppe: Fra 6.-7. kl.trin og opefter.

Om resultatet af brugerundersøgelse om Skolestuens indhold og faglige fokus:
Jeg læser undersøgelsens 6 besvarelser sådan at de fleste af jer er tilfredse med at indholdet spredes ud over så mange forskellige fag, samt at der også er interesse for de indlæg der tænker på tværs af fagene. Det glæder mig især at 5 ud af 6 har klikket på "Hvadsomhelst... inspirer mig!", da det rammer plet ift. mit personlige mål med at lave en side som Skolestuen.

2. - Flisti

Survey-værktøjet Flisti.com har ikke så mange finesser at byde på ift. udformningen som førnævnte, men er til gengæld så utrolig nemt at bruge, at jeg synes det fortjener en flot andenplads. Det kan dog kun bruges hvis I har et websted at publicere undersøgelsen på. Værktøjet kræver ingen registrering overhovedet - man taster bare sine spørgsmål ind og kopierer/indsætter HTML-koden på et websted eller en blog. En rigtig god ting er at resultatet løbende kan følges af alle interesserede ved et enkelt klik på knappen "View". Værktøjet giver ikke mulighed for at lave mange svarmuligheder, som i førnævnte og kan derfor bedst bruges til "Ja, nej eller ved ikke"-undersøgelser. Du kan ikke vælge mellem forskellige visninger af resultatet. Til gengæld synes jeg at den valgte grafik er meget velvalgt, enkel og let at læse.
Målgruppe: Fra mellemtrinnet og opefter.

Om resultatet af brugerundersøgelsen om Skolestuens brugerflade:
Her svarer 3 ud af 7 (ikke helt uventet, da jeg selv er den ene af dem fordi jeg lige sku' prøve om det virkede!) at "Det kan blive meget bedre!"
Jeg mener selv at det er lidt upraktisk at man kan være nødt til at bladre mange indlæg/sider igennem, hvis man kigger efter et helt konkret indlæg. Derfor agter jeg, som nævnt, at lave en alfabetisk sideoversigt til alle hovedfagene, med en kort beskrivelse af og et link til de enkelte indlæg. Når alle sideoversigter er færdige, vil de blive lagt op som faner øverst på forsiden... er min plan. De nuværende etiketter vil jeg bevare, da jeg mener de sikrer jer muligheden for at kunne hente inspiration til IT-integration på tværs af de mange fag. Jeg håber at forbedringerne samlet set vil gøre Skolestuen nemmere for jer at navigere i.

3. - Widgetbox

På 3.pladsen kommer survey-værktøjet Widgetbox, i skarp konkurrence med 2. pladsen. Værktøjet er nemlig ligeså nemt at bruge, men kræver at du registrerer dig (gratis) som bruger, hvis du ønsker at publicere/gemme din undersøgelse, samt at du har et websted at publicere på.
Her kan du vælge imellem forskellige lækre layouts og farver, og undersøgelsens resultat kan løbende følges af alle interesserede ved et tryk på "View results" uden at læseren transporeteres væk fra siden, hvilket jo altid er at foretrække for en websides udgiver. Til gengæld følger en lille (irrelvant) reklame-popup med, som dog kan fjernes med et klik på X'et, men som jeg synes er irriterende og gerne var foruden. Også dette værktøj egner sig bedst til "Ja-nej-ved ikke"-undersøgelser. Widgetbox har i øvrigt mange andre spændende, gratis web-applikationer at byde på, foruden survey-værktøjet, og siden er absolut et besøg værd, hvis I f.eks. arbejder med blogge/websider i undervisningen.
Målgruppe: Fra mellemtrinnet og opefter.

Om resultatet af brugerundersøgelsen af interessen for indlæg omhandlende brug af Smartboards i undervisningen:
Her er lutter positive tilkendegivelser (hele 14 stk.) tikket ind, og siden ingen har valgt at protestere tolker jeg resultatet som en klar udfordring ("Mere om smartboards, tak!"), som jeg vil glæde mig til at gribe.

1.000.000 tak til jer som tog jer tid til at svare. Jeres svar giver mig en masse inspiration og nyttig indsigt, som jeg vil prøve at udnytte på bedste vis.
Flere kommentarer vedrørende brugerundersøgelser eller Skolestuen modtages selvfølgelig med kyshånd.
Venlig hilsen
Eva

19 august 2010

Shooting range - et skydespil


Bliv god til at styre musen, mens du hygger dig med dette klassiske (= Tivoli-agtige) lille skydespil, Shooting Range. Ikke så meget fikkumdik - bare skyd med klik på venstre musetast og ram ALT hvad du kan!
Du finder spillet her.

18 august 2010

ESL Flashcards - Billedkort



Mangler I flashcards (kort med billeder på) f.eks. til sprogindlærings-aktiviteter, kan i gratis hente næsten alt hvad hjertet kan begære på siden

Her er billeder opdelt i omkring 50 forskellige kategorier (afbildet ovenfor).
Alle billedkategorier kan downloades som PDF-filer i de tre formater vist her til venstre.
Flashcards som disse kan udskrives, evt. lamineres og bruges på mange måder både i indskolingen, andetsprogsundervisningen, specialundervisningen eller til træning af gloser i den tidlige engelskundervisning. Kortene kan også bruges til at lave huskespil eller firekort.
I finder siden her.

Word Magnets - Leg og lær med magnetiske ord online


Her er et onlineværktøj, som jeg vil tro at nærmest ALLE undervisere kan finde anvendelse for i en eller anden undervisningssammenhæng.
Værktøjet hedder Word Magnets, og er i al sin enkelhed en virtuel tavle, du kan smække "magnetiske" ord fast på.

Sådan bruges Word Magnets:
Ordene skriver du/eleverne selv ind > Klik på "Next" > Vælg enten blank tavle, eller en af værktøjets talrige skabeloner alt efter hvilken type aktivitet i vil lave > Klik på "Done".
Nu er tavlen sat op og alle jeres ord ligger klar til at blive placeret de rigtige steder på tavlen (træk/slip med finger eller mus).

Anvendelsesmulighederne er utallige. I kan f.eks. arbejde med sætningsbygning, ordkategorier, bøjninger, sammensatte ord eller modsætninger/par.









Ordene kan farves, slettes og nye ord kan tilføjes undervejs. Med et tryk på tasten "PrintScrn", kan I tage et skærmbillede af tavlens indhold, og indsætte billedet i f.eks. et Word- eller PowerPoint-dokument, og eleverne kan så her evt. skrive tilhørende tekster/forklaringer til deres billeder og/eller udskrive.
Prøv værktøjet og se selv hvor nemt det er at anvende, og hvor inspireret man bliver, så snart man får det i hænderne! Skriv gerne en kommentar med flere forslag til anvendelsesmuligheder.
I finder programmet her.
Og I kan se en engelsksproget video-vejledning om brug af Word Magnets i undervisningen her.

16 august 2010

Ligetil.nu - Nyheder... også for de svage læsere




Et website jeg meget ofte bruger i min undervisning, og stadig bli'r lige begejstret for hver gang, er nyhedssiden Ligetil.nu.

Det er en webavis, skrevet på et letforståeligt dansk, med korte sætninger, tilsat få, men velvalgte billeder, som giver en god støtte i læseforståelsen. Alle artikler kan blive læst op ved at trykke på et lille højtalerikon, og de kan nemt printes ud. Ydermere kan skriftstørrelsen ændres ved behov, og billeder kan vælges fra, hvis man foretrækker ren tekst.

Avisen opdateres løbende med store og små nyheder fra ind- og udland.

Ligetil.nu gør aktuelle nyheder om Danmark og resten af verden tilgængelige for alle... og er oplagt at tænke med ind i f.eks. samfundsfagsundervisningen og/eller emne- og projektarbejde.

Du finder siden her.

14 august 2010

Lær at lave en animeret gif

create avatar
Denne lille blomsterfilm er en såkaldt "animeret gif", dvs. en serie af stillbilleder (her tegninger) sat sammen til en lille film-sekvens, a la tegnefilm. En "animeret gif" kan, ligesom andre billeder, indsættes f.eks. i PowerPointpræsentationer, på Smartboardet eller på en hjemmeside/blog som her. Animerede gifs kan hjælpe til med at gøre en ellers død præsentation lidt mere interessant at se på, .... især hvis de er relevante i forhold til indholdet,....men! Begrænsningens kunst er, som bekendt, svær.... og bruger man flere animerede gifs i samme skærmbillede, kan resultatet blive uroligt og stressende at se på.

Den er lavet ved hjælp af 3 programmer:

  • Tegningerne er tegnet med tegneværktøjet i Notebook, som er det software (program), der følger med et Smartboard.
    Notebook-programmet kan downloades gratis her - og med det installeret på din computer kan du forberede Smartboard-materialer til din undervisning hjemmefra.
  • MWSnap (et såkaldt "Screencapture"-program, som bruges til at "fotografere" et udsnit af skærmbilledet, i dette tilfælde de 10 tegninger, som filmen består af).
    - læs mere om MWSnap her.
  • Picasion - et gratis onlineværktøj, hvor du nemt henter dine billeder ind fra computeren og får dem sat sammen til en lille film-sekvens...eller, som det hedder på "fint": en animeret gif. Du finder programmet her.

Download en udførlig vejledning (med billed-støtte) til hele projektet, her.

Målgruppe: Små film, som denne vil jeg mene at man kan lave med 4.-5.-klasserne og opefter.

13 august 2010

Maleværktøj og billedsamling til de yngste klasser

Til computertid i børnehaveklassen/ind-skolingen kan jeg anbefale jer at besøge websitet Kidopo,
som både indeholder forskellige læringsspil (f.eks. spillet "Math lines", se forrige indlæg) og et væld af tegninger, som kan bruges i mange undervisnings-sammenhænge.

Tegningerne er opdelt i kategorier som f.eks. "dyr", "kroppen", skolen". En tegning vælges ved at klikke på den, hvorefter den enten kan printes ud i sort/hvid eller farvelægges med maleværktøjet (se billedet) og herefter printes ud.
Maleværktøjet giver god træning i musestyring (øje/håndkoordination).
Man kan vælge imellem blyant, stempler, tusch eller farvekridt; ændre stregtykkelse og viske ud.

Kidopo-sitet er på engelsk, men utrolig nemt at navigere rundt i netop pga. de mange billeder.

12 august 2010

Math lines - Et sjovt tællespil


Math lines er et rigtig fint lille regnespil, som træner eleverne i (under mildt tidspres) at finde to tal der tilsammen giver 10.

En kæde af nummerede kugler føres i roligt tempo hen ad banen. Spillerens kanon i midten af banen er også fyldt med nummerede kugler. Skyd og ram en kugle som plusset med kanonenkuglen der affyres giver 10. Kuglen der rammes må gerne have en anden farve end kuglen der skydes, men har de to kugler samme farve giver det ekstra point. Det giver ligeledes ekstra point hvis f.eks. en 3'er-kugle rammer en 7'er, som ligger ved siden af en eller flere andre 7'ere.
Har du en kugle i kanonen, som ikke passer med nogle af kædens kugler gælder det om at få den placeret et strategisk godt sted i kæden (dvs. helst ved siden af en kugle med samme værdi).
Banerne vindes ved at nå at fjerne alle kædens kugler inden kæden når hen til det sorte hul.
TIP: Lidt hjælp kan fås undervejs ved at skyde og ramme en af de runde stjerne-knapper, som indimellem dukker op på - herved skiftes kuglerne ud med nye.
Du finder Mathlines her.

11 august 2010

Nyt tiltag på Skolestuen


I et forsøg på at gøre Skolestuen mere brugervenlig og nemmere at navigere rundt i, har jeg sat mig for at alle større fagområder skal have deres egen lille hovedside, hvor man, på en alfabetisk liste, kan danne sig et hurtigt overblik over alle hidtil bragte indlæg indenfor et specifikt fagområde. Herfra kan man så vælge de indlæg man bliver nysgerrig på.
På denne måde slipper du for at skulle bladre side efter side igennem, hvis du leder efter et bestemt indlæg.

Jeg har foreløbig fået samlet alle indlæg vedr. Dansk og Dansk som andetsprog på egen side - se øverst i menuen til højre.

Lignende sider for de andre store fagområder vil følge fremover, men det er et tidskrævende projekt, så jeg håber I vil være tålmodige med mig.
Siderne vil selvfølgelig løbende blive ajourført, hver gang jeg poster nye indlæg.

Kommentarer til det nye tiltag (eller til alt mulig andet her på siden) er som altid meget velkomne - Bare klik på "Kommentarer" under de indlæg I vil skrive noget til - og ordet er jeres!

Twisty Noodle - Hjælp til at træne håndskrift


Står du lige og mangler lidt ekstra kopisider til når der skal trænes håndskrift i indskolingen, er der hurtig og gratis hjælp at hente på siden


Siden har et kæmpestort udvalg af billeder, og et værktøj, hvor du kan vælge om du vil have tegningen med en overskrift (f.eks. til farvelægning) eller tegning med overskrift + skrivelinjer.
Teksten kan du ændre som du vil have den og værktøjet kan, som I ser, godt skrive 'æ', 'ø' og 'å'.
Det er også muligt at ændre skrifttypen til kursiv og/eller sammenhængende skrift.
Med en hurtig instruktion vil eleverne også selv kunne bruge værktøjet til at skrive små tekster til billederne (max. 30 tegn), printe siden ud og herefter øve sig i at håndskrive samme tekst.
I finder siden med alle de forskellige billedkategorier her.

10 august 2010

Besøg EMU-siden om WEB-etik


Jeg vil varmt anbefale jer at besøge
hvor I bl.a. finder 3 gode og vigtige undervisningsforløb udarbejdet til indskolingen af Malene Erkmann/4ben:

  1. Første gang på nettet:
    introducerer nye internet-brugere til internetsøgning, kodeord, Uni-login.
  2. Første gang på mobilen:
    Træner nye mobil-brugere i at bruge mobilen til at samle lyd og billeder med og introducerer dem til smartkoder.
  3. Dig og de andre:
    Omhandler emnerne "Personlige oplysninger", "Netvenner i elevintra" og "Cybermobning".

Mal på grene - Grib idéen!


Så enkelt kan det jo også gøres!...
... Faldt lige over billedet på en kunstside. Grenene er lavet af den canadiske illustrator Ginette Lapalme, som også laver nogle sjove billeder, som I kan se her.
Jeg blev straks inspireret: Mon ikke man ku' lave en vildt flot skov af en udstilling med lange, dekorerede grene samlet til farve-træer (måske i spande eller høje malede kasser)...?!

09 august 2010

Sjovt spil om vægt og balance


På spillesiden "Arcade Town" kan I finde dette hyggelige, lille online-spil, der hedder "Eenie Balance Game". Spillet kan bruges som en visuel tilgang når forståelsen af begreber som vægt, størrelse og balance skal på plads.
Spillet går i al sin enkelhed ud på at hjælpe den lille røde sekskant med at blive på vægten så længe som muligt, alt imens alverdens store og små, geometriske figurer kommer væltende ned fra oven og får vægten til at vippe faretruende fra den ene side til den anden.
Vægten styres enten ved at klikke med musen i vægtstangens ender, eller med 'A' og 'D'-tasterne (for hhv. venstre og højre side).
I finder spillet her.

08 august 2010

PICLITS - Spændende værktøj til engelsktimerne


PICLITS er et engelsksproget skrive-værktøj, som bruges online. I PICLITS vælger du først et af de mange flotte billeder fra programmets arkiv. Med hvert billede får du en kasse med udvalgte ord (navneord, tillægsord, verber, bindeord osv.) Fra ordkassen vælger og trækker du ord op på billedet og slipper dem, så de danner sætninger. I ordkassen finder du også tegn, så tegnsætningen kan trænes.
De færdige billeder kan gemmes, deles på nettet eller sendes pr. email. For at gøre det skal du bare registrere dig som bruger (det er gratis).

PICLITS har desuden udviklet en række forslag til hvordan du kan bruge værktøjet i undervisningen. Dem finder du ved at klikke på fanen "Learn it". Her er mange gode idéer at hente.

Du finder PICLITS her.

07 august 2010

Visualiser dine idéer - ved Laurence Musgrove


Ovenstående diasshow stammer fra et eller andet underviser-seminar afholdt af en amerikansk professor i engelsk ved navn Laurence Musgrove. At glo på nogle overheads fra et seminar man ikke selv har deltaget i, giver sjældent den store mening, men hæng alligevel på lidt endnu!

Visualisering er kodeordet. Fra dias 17 og frem får du et visualiseret mini-kursus i hvordan dødkedelige tavlenoter/plancher med få midler (tegninger og lidt fantasi) kan gøres interessante at se på for beskueren, og derved også lettere at huske/forstå/lære af.

"Jamen, hvad nu hvis man kun kan tegne tændstikmænd?"

Spiller overhovedet ingen rolle!
Præsentationen gennemgår først alle de gængse/velkendte "nøgne" former for visualiserede noter (f.eks. grafer, mindmaps, pile, tidlinjer, flowcharts m.m.). Herefter kommer et væld af eksempler på hvordan de samme modeller/skematiseringer kan "spices" op med små relevante illustrationer og farver. Som diasshowet (og Laurence Musgrove eget mindmap til højre) viser, handler det på ingen måde om at skabe stor kunst. Blot om at få dine budskaber igennem til dem du kommunikerer med... og sommetider skal der ikke meget mere end en tændstikmand og en farveklat til!

Et tip herfra: Hvorfor i øvrigt ikke lade eleverne om at komme med forslag til hvordan dagens tavle-noter kan visualiseres? Lur mig om ikke en ting eller to satte sig bedre fast, hvis indholdet skal siges med en tegning!

Læs mere om "Handmade thinking" på Laurence Musgrove hjemmeside "The Illustrated Professor"

Byg dig selv som vilddyr



Næste gang I har computertid med jeres elever i indskolingen sku' I ta' at præsentere dem for siden "Build your wild self". Siden er virkelig et besøg værd, ikke alene pga. sit lækre layout, men også fordi den i dén grad kan sætte fantasien i gang. Online-værktøjet giver nemlig eleverne mulighed for at "bygge" sig selv, først som man ser ud i virkeligheden og dernæst som man kunne se ud... hvis nu man var et vildt dyr... eller et meget skørt dyr!
  • Det er en god idé at starte med at lade eleverne bygge en kopi af sig selv - så naturtro, som muligt - ved at starte med de turkise knapper (som indeholder hhv. kroppe, hår, øjne, munde og tøj).
  • Hvis I ønsker før-og-nu-billeder er det nu I skal tage et print-screen!
  • Lad derefter eleverne boltre sig i de grønne knapper (som indeholder alle dyredelene).
  • Herefter vælges en baggrund på den blå knap.
  • Der er også en "Prøv lykken"- knap ("Random") og en "Start over"-knap.
  • Tryk på den røde knap, når billedet er færdigt og billedet kommer frem i stort format, hvor baggrunden ses bedre. Herfra kan man vælge at sende billedet pr. mail, printe det ud eller at evt. gemme det som baggrundsbillede ("Wallpaper") til sit computerskrivebord.
  • Aktiviteten kan evt. følges op med at lade eleverne klippe deres figurer ud og indsætte dem på baggrunde de selv har malet/tegnet. Og de kan skrive historier til deres billeder.

Klik på billedet herunder, hvis I vil have en side I kan printe ud til eleverne, hvor de engelske ord på knapperne står på dansk.

Find "Build your wild self her.

06 august 2010

Til musikfolket - Chordie, til tjeneste!

Står I lige og mangler tekst eller becifringer til et nummer til musiktimen; skal sangmappen opgraderes; har du glemt hvor fingrene skal placeres i en bestemt akkord...?
Prøv at gå ind på siden Chordie.com.

Søg under kunstnernavn ("Browse artist") eller sangtitel ("Text search") og find - forbavsende tit - hvad du leder efter! Også danske kunstneres sange kan man være heldig at finde.
Mange af sangene kommer desuden frem med billeder af becifringer, samt mulighed for at transponere, hvis tonearten ikke passer.