Faner

31 juli 2011

Google-billedsøgning med et lille twist

I forrige indlæg fortalte jeg  om billedsøgnings-værktøjet Pixolu2, som gør det muligt at søge efter billeder med et billedforlæg og uden brug af søgeord.

Vidste du at en Google billedsøgning også kan foretages med billeder i stedet for med søgeord?
Det kan f.eks. være nyttigt hvis du er på jagt efter billeder, som har noget til fælles med hinanden... enten i farvespekret eller indholdet.

Figur 1
Eksempel:
Lad os sige at jeg kunne tænke mig at finde billeder som har noget til fælles med/minder om denne tegning (fig. 1), som jeg har lavet og gemt på min computer.

Figur 2

Figur 3
Jeg starter nu en Google Billedsøgning og klikker på det lille kamera-ikon i siden af søgefeltet i stedet for at skrive et søgeord (se figur 2). Herved åbnes en dialogboks (se fig. 3), hvor jeg vælger at uploade min tegning: Klik på Upload et billede > klik på Browse-knappen > find billedet på computerens drev og dobbeltklik på det... og pling!... Google viser nu de billeder søgningen har fundet frem til:
Søgeresultatet viser mig i dette tilfælde 3 eksempler på andres billeder, som både i farveholdning og indhold har noget til fælles med min tegning.
Nogle gange lykkes det at finde et væld af billeder med forskellige ligheder, i andre tilfælde er resultatet mindre interessant.

Billedsøgning ved hjælp af billeder i stedet for søgeord åbner blikket for billedernes detaljer (farve, motiv og komposition).  Skal der f.eks. kreeres farveafstemte billedcollager kan denne måde at søge billeder på gøre søgningen meget mere specifik. Det kan også være en spændende oplevelse at skanne et selvproduceret billede og uploade det i en billedsøgning og se hvad Google kan finde.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar