Faner

03 august 2010

Tema: Parafraser - eksempler på teknikker

"Parafrase (fra latin: paráphrasis via græsk para phrasëin) er en fri bearbejdning af en anden kunstners værk. Det kan være indenfor litteratur, billedkunst eller musik"
(Citat: Wikipedia)

"Parafraser indenfor billedkunsten handler om både at se bagud og fremad på én gang. At være bevidst om den kunst der er skabt og bruge den som afsæt for et nyt værk."
(Citat: Søren Elgaard, forord, "Parafraser - Billeddialoger", Systime 2003)


Statens museum for kunst hænger ovenstående vidunderlige billede malet af Henri Matisse i 1905. Billedet hedder "Madame Matisse - Den grønne streg" - en titel der henviser til Matisses karakteristiske måde at bruge farver til at danne skygger med i sine billeder - se fruens næse.

Til min billedkunsteksamen brugte jeg billedet som inspiration i arbejdet med parafraser, og kastede mig ud i nye variationer af "madammen" lavet med forskellige teknikker. Måske kan I bruge nogle af idéerne?

Variation 1)
Collage lavet af ugeblade klippet i små stykker, sorteret i farver og klistret på en let tegnet blyants-konturtegning på et papir. Husk at papiret skal have nogenlunde tilsvarende proportioner ift. originalbilledet.
Teknikken afprøvet i billedkunstundervisning med 2. klasser - stor succes!


Variation 2)
Motivet tegnet med farveblyanter på transparente krympeplader og bagt i ovnen (krymper fra A4-str. til lidt mindre end et postkort) - Billederne kan stå meget smukt i vindueskarme, lænet op af ruden, med lyset faldende ind igennem. Næsten som glasmosaikker. Krympeplader er et herligt og sjovt materiale man kan arbejde med helt fra børnehave/indskolingen og opefter.

Variation 3)
Billedet malet på en billig vase fundet i en genbrugsbutik.
Jeg brugte akrylmaling - grundede først med en omgang hvid maling - tegnede motivets kontur op med blyant og fyldte ud med farver bagefter.
Da "lærredet" (vasen) jo i dette tilfældet var rundt var det en sjov udfordring at få hele motivet med, så det så naturligt ud. Og også lidt svært!

Variation 4)
Som altid hos mig, kom der også en lille sten på banen.
Motivet er tegnet med en tynd sort, permanent tusch.





Variation 5)
Sidste variation har jeg desværre ingen billeder af (de gik tabt ved et computersammenbrud!), men bestod i al sin enkelhed i at tegne motivet med en pind i vådt sand på stranden og så nå at fotografere det, inden bølgerne kom og vaskede det væk. Ret sjovt!

Se evt. mit tidligere indlæg om "Stor kunst og parafraser" her.
Se en Google-billedsøgning på ordet "parafraser" her.

2 kommentarer:

  1. Skal der altid ligge en "ide" bage parafrasen? Altså skal man kunne forklare en dybere mening og teori bag værket? Eller kan man bare male efter, hvad man selv syntes er flot?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hmmm.... jeg er ingen ekspert i emnet, men som jeg forstår begrebet parafrase handler det om at se et værk i en ny/forandret kontekst..., at lege videre med den tanke som kunstneren måske har haft..., at digte aktivt med.
      Måske med det formål at undersøge om andre farver, teknikker eller materialer kan frembringe overraskelser... og sende ens tanker i nye retninger.
      Måske for at blive klogere på et værk ved - diskret eller radikalt - at eksperimentere med det... ved at ændre motivet eller tilføje noget nyt.
      En slags interaktiv dialog ku' man også kalde det.

      Mig bekendt findes der ingen facitliste for parafraser...., tværtimod.

      Måske andre læsere har et svar på dine spørgsmål?

      Slet