Faner

01 august 2010

Så er den nye Harry Potter-film her... (eller... ok, næsten!)

Til inspiration: Min 9-årige søn, Jonathan, og jeg har i dag sørme fået lavet vores helt egen lille Harry Potter-film, som I gerne må se - bare tryk på "Play"-knappen. Et superhyggeligt fællesprojekt, som tog os knapt et par timer.

Sådan gjorde vi:

  • Først skrev vi en liste over de billeder vi ville tegne til filmen (6 stk. i alt)
  • Så tegnede vi tegningerne med almindelige tuscher - Obs! Det er vigtigt at bruge klare, stærke farver, og fylde felterne godt ud - så fremstår tegningerne bedst til sidst)
  • Så skannede vi billederne ind og gemte dem på computeren.
  • Så optog vi Jonathans sang med et headsæt og programmet Audacity, som er et gratis lydbehandlingsprogram, du kan downloade her.
  • Til sidst samlede vi billeder og lyd i programmet Photostory, som jeg har fortalt om i et tidligere indlæg på Skolestuen - se indlægget her. Det var også i Photostory at vi skrev tekster ind på billederne, men det bestemmer man selv om man vil have på. Vi kunne for resten også have indspillet sangen i Photostory, hvis vi ville.

Idéer til lignende projekter i en undervisningssammenhæng:

  • I kan lave små film om alverdens bøger - en spændende måde at lave bograpporter på, også fordi dét der kan være svært at forklare med ord/på skrift, men som man har forstået, kan vises med billeder og så kan man evt. tilføje meget simple tekststykker.
  • I kan digte videre på kendte eventyr og historier, f.eks. "Da Rødhætte skulle til børnefødselsdag", "Da Shrek blev lærer på min skole", "Harry Potters rejse til månen" eller lign.
  • I kan genfortælle andre kulturers folkeeventyr med dansk tekst og egne billeder - en god måde at inddrage klassens flersprogede børn (og evt. også deres forældre) i danskundervisningen på.
  • I stedet for tegninger kan I bruge fotografier og f.eks. prøve at genskabe centrale scener fra historier og film. Her skal eleverne selvfølgelig helst selv stå både foran og bag kameraet og samarbejde om at finde gode locations og rekvisitter som skal med på billederne.
  • I kan også bygge en verden op af Lego i en stor papkasse (som står på højkant) - digte en lille historie, som så fortælles med fotos af Legofigurerne der flyttes rundt i scenariet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar