Faner

28 juli 2010

Tegn på sten - grib idéen!




At tegne på sten er en næsten meditativ oplevelse, som jeg forelskede mig i dengang jeg stor-producerede værker til min billedkunst-linjefagseksamen på seminariet. Jeg elsker at eksperimentere med kombinationen af grafiske mønstre, sort på hvid/hvid på sort og stenenes forskellige teksturer. Desuden har jeg opdaget at det er en beskæftigelse man snildt kan sidde og "dimse" med, mens man lytter og snakker i selskab med andre.
Endelig er der også den æstetiske glæde man får ved at lægge stenene sammen i grupper rundt omkring i vindueskarme og kønne skåle eller fade.
Og bedst af alt: Alle, som kan finde en sten, holde om en tusch, tegne en streg... kan tegne på sten!
Sådan gør du:
  • Find sten, som ligger godt i din hånd og har en nogenlunde jævn overflade.
  • Tegn på stenen med sorte permanent-tuscher i forskellige tykkelser, f.eks. af mærkerne Penol eller Stabilo, som fås i alle boghandlere .
  • Den færdigtegnede sten kan holde farven i mange år (hvis du har brugt permanent tusch!), men du kan også vælge at spraylakere dine sten med enten mat eller blank lak. Det giver en lidt lækrere finish.
  • Inden du lakerer, kan du også prøve at eksperimentere med indfarvning af stenen ved at lægge stenen i et glas stærk the/kaffe eller anden farverig væske natten over. Bare rolig... tusch-stregen forsvinder ikke! Lad derefter stenen tørre helt før du lakerer. Hvem ved... måske kan rødbedesaft (eller andre farverige væsker) bruges?

1 kommentar: